Velká cena Německa
Velká cena Německa
Okruh Hockenheimring je vysokorychlostní okruh, na kterém rozhodující roli hraje především výkon vozu. A to především kvůli dlouhým rovinkám, tvořícím více než celou polovinu trati. Výkon a spolehlivost jsou tu zkrátka na prvním místě.
Na Hockenheimringu si může každý vychutnat vše, co formule 1 nabízí: v Parabolice, nejdelší zatáčce světa, jedou vozy na plný plyn, následuje prudké brždění do Spitzkehre a následně zase prudká akcelerace při výjezdu z této zatáčky. V roce 2004 zde právě fantastický souboj sváděli Fernando a Jenson Button o druhé místo. Fernando poté najel na úlomek jednoho z vozů, takže nakonec, ale zaslouženě, v tomto souboji zvítězil Jenson Button. V loňském voze vedl téměř polovinu závodu Kimi Räikkönen, než ho zastavil další technický problém a Räikkönen tak již popáté německou velkou cenu nedokončil... Zvítězil Fernando a naprostá spolehlivost žlutomodrých monopostů s kosočtvercem ve znaku. Souboj tenkrát sváděl Giancarlo, a to s Michaelem Schumacherem o čtvrté místo. V posledním kole se Fisico před Michaela dostal, a zakončil tak další úspěšný víkend na domácí trati nejen Michaela Schumachera, ale také týmu McLaren-Mercedes.
Piloti Renaultu před závodním víkendem
Giancarlo k loňské velké ceně: "Byl to opravdu skvělý závod! V polovině závodu mě potkaly nějaké problémy s brzdami, a zvláště ke konci to bylo opravdu hodně těžké, protože jsme nevěděli, jestli vůbec závod můžeme dokončit. Do zatáček jsem musel brzdit již 100 metrů dříve, ale Michael měl problémy s pneumatikami, takže jsem se ho mohl držet snadněji. Poté mi můj inženýr řekl, že zbývají dvě kola, a nakonec se mi podařilo Michaela předjet. Byl to dobrý tah - a pro mě dobrý výsledek."
K nastavení vozu: "Hockenheim je velice obtížný okruh pro nalezení správného nastavení pro závod. Je tam velice dlouhá rovinka, kde potřebujete sílu a rychlost, potom zase spousta pomalých zatáček, kde je třeba dobrá trakce. Vždy jsou tu velmi vysoké teploty, tedy je to velmi náročný okruh, co se týká pneumatik, zvláště těch zadních. Je třeba najít takové nastavení, aby se kvalita pneumatik nezhoršovala příliš rychle."
Fisicova očekávání: "Víme, že náš package je velice silný, dost dobrý na to, aby vyhrával závody. V současné době hrají velkou roli pneumatiky, takže je velmi těžké odhadnout, jak na tom týmy budou před další startem. Ale jak nám ukázala Francie, Toyota se nyní hodně zlepšila, takže jsou tu zřejmě již čtyři týmy, které budou bojovat o stupně vítězů. Mou prioritou teď v létě je podávat vyrovnané výkony a dostat se na pódium tak často, jak jen to bude možné. Musím porážet Massu a Räikkönena. Oni jsou moji největší soupeři v boji o třetí příčku v šampionátu a já vím, že když je porazím, pomohu tak Renaultu získat titul mistrů světa."
Fernando k nadcházejícímu víkendu: "Jsem velmi optimisticky naladěn. Naše první polovina sezony byla opravdu silná a naším úkolem nyní je naši práci dokončit ve stejném tempu. Tým Renault je připraven a já také. Myslím, že rok 2006 můžeme zakončit stejně tak, jak jsme ho začali. Momentálně se nacházíme uprostřed boje mezi výrobci pneumatik. Na našem voze máme skvělé pneumatiky a díky Michelinu se nyní nacházíme ve vedení šampionátu. Myslím, že do konce roku můžeme být spokojeni, jsem si jist, že Michelin s námi může získat titul znovu."
"Je velmi důležité porážet Michaela každý závod, nejen na Hockenheimu! Víme, že v této fázi sezony musíme dokončit všechny závody před Ferrari. Ale vítězství v Německu by pro nás z psychologického hlediska znamenalo mnohem více, než jen 10 bodů. Pokusím se zvítězit ve všech závodech, ale tohle vítězství na Hockenheimu by pro nás znamenalo opravdu hodně."
Páteční volné tréninky
Páteční volné tréninky skončily pro piloty Renaultu celkem normálně, jako obvykle, musely se však vypořádat nejen s deštěm, ale také s větším množstvím jezdců před jedoucích před nimi.
Fisico odjel celkem 16 kol, ve druhém tréninku činila jeho ztráta na prvního Kubicu přes 1,4 sekundy, a skončil až 11., Fernando odjel kol 13, jeho ztráta činila 1,8 sekundy a skončil 15. A jak viděli trénink samotní Renault-boys?
Giancarlo - 11. místo: "Tohle byl jeden z těch dnů, kdy je velmi těžké porovnat naši rychlost s rychlostí našich soupeřů. Naše časy dnes nebyly příliš dobré, ale nemyslím si, že by právě odrážely naše rozpoložení sil, navíc při zajíždění mých rychlých kol jsem měl většinou před sebou pomalejší vozy. Vyvážení vozu je stabilní a přibližně již víme, co můžeme očekávat od pneumatik. Dnešní program jsme kvůli dešti absolvovali trochu odlišně než jindy, ale potřebná data jsme nakonec získali, takže na zítřek vypadá vše celkem normálně."
Fernando - 15. místo: "Náš trénink dnes netrval příliš dlouho, navíc na trati byla stále spousta vozů, čímž byly ovlivněny také mé časy. Podmínky na trati dnes nebyly právě ideální, povrch trati byl kluzký a přilnavost byla také nízká. Nejdůležitější bylo, jak jsme již dnes mohli vidět, že podmínky na trati byly zcela odlišné, než jsem očekávali po zbytek víkendu. Takže mým hlavním úkolem bylo znovu si zvyknout na tento okruh a najít to správné nastavení vozu. Náš R26 se chová normálně, takže to pro nás zatím vypadá dobře."
Sobotní volný trénink
Poslední volný trénink, který se jel v sobotu dopoledne však mnoho nenapověděl. Nejrychlejší byl totiž Ch. Klien s vozem Red Bull a za ním hned oba vozy Honda. První z těch největších konkurentů týmu Renault, tedy vůz Ferrari Felipeho Massy, byl čtvrtý. Giancarlo ztrácel na šestém místě půl sekundy na Kliena, Fernando na místě jedenáctém 8 desetin. Ale také Michael Schumacher byl jen na deváté pozici, takže k žádnému výraznějšímu odhalení rozpoložení sil jednotlivých týmů nedošlo.
Räikkönen na pole-position
Hned první část kvalifikace přinesla drama, když v první zatáčce havaroval Scott Speed a kvalifikace tak byla přerušena. Pro piloty týmu Renault se ale nic nezměnilo, oba postoupili do závěrečného boje o pole-position. Spolu s nimi také oba vozy Ferrari, McLaren, Honda, Ralf Schumacher a David Coulthard.
Ještě před začátkem se na konci pitlane seřadili oba jezdci Ferrari a hned za nimi oba piloti Renaultu, k žádným soubojům při startu tentokráte nedošlo.
Do kolize se dostal R. Schumacher s de la Rosou, pro Ralfa to nebyl jediný incident tento víkend... Na pole-position se po výměně pneumatik objevil Räikkönen, který si poté dopřál výlet mimo trať, což už ho ale trápit nemuselo, protože jeho čas již nikdo nepřekonal. Ani jezdci Renaultu, ani jezdci Ferrari. Michael Schumacher zajel čas o jednu desetinu pomalejší, hned za ním skončil jeho týmový kolega Massa. Do druhé řady vedle Massy se postaví Button. Giancarlo zajel čas o osm desetin pomalejší než Räikkönen, což mu stačilo na páté místo za Buttona. Šestý Barrichello, sedmý Fernando, který na Räikkönena ztratil devět desetin a na svého týmového parťáka téměř čtyři desetiny.
Během kvalifikace došlo ke "konfliktu" mezi Fernandem a Michaelem Schumacherem. Fernando zajel ke svým mechanikům ve stejnou dobu jako Michael. Fernando byl ale odbaven dříve a již projížděl boxovou uličkou, když se před něj vyřítil Michael Schumacher. Fernando nebyl příliš nadšen tímto manévrem, což jsme mohli poznat při jeho komunikaci s týmem pomocí týmového rádia.
Fernando k tomu řekl: "Opustil boxy, aniž by se podíval a myslím, že se na to stewardi dívali. Když projíždíte pitlane, máte přednost a on to nerespektoval."
Michael Schumacher s tím však nemohl nic udělat, jelikož mechanik mu zvedl lízátko a on vyjel.
Michael: "Lízátko se zvedlo, a tak jsem jel. Neměl jsem ponětí, že tam byl Alonso, ale jestli s tím má problém, tak se omlouvám, ale tam se to občas stává."
Tým Renault absolvoval dosud celý závodní víkend bez speciálních hmotových tlumičů, které zabraňují vibraci pneumatik, jelikož je FIA zakázala. Závodní komisaři se ale shodli, že tlumiče jsou legální, FIA se však proti tomuto rozhodnutí odvolala. Renault tak mohl tlumiče nasadit, ovšem s rizikem, že pokud spor nakonec vyhraje FIA, žlutomodrý tým by mohl být z Velké ceny Německa diskvalifikován... A takové riziko Renault podstoupit nechtěl.
Jak kvalifikaci okomentovali Giancarlo s Fernandem:
Giancarlo - 5. pozice: "Myslím, že se nám dnes podařilo společně s inženýry i na trati získat maximum. Bohužel se odpoledne našlo několik aut, která byla rychlejší než my. Mezi vozy na špičce jsou poměrně velké rozdíly, takže lze očekávat různé varianty závodní strategie. Pro nás to ovšem znamená vstoupit do závodu tvrdě, ať se kolem děje cokoliv. Velmi důležitý bude vydařený start, abychom pak byli schopni držet tempo s čelem závodu."
Fernando - 7. pozice: "Nedomnívám se, že bychom dnes měli k dispozici pneumatiky pro vynikající časy. Tušili jsme, že odpoledne to pro nás může být poněkud složitější. Samozřejmě, že šance se se sedmým místem zmenšuje, stále ale věřím v úspěch v zítřejším závodě. Naše rychlost v dlouhém závodě je konkurenceschopná. Musíme jen zvolit správnou strategii a nastavení a reagovat na vývoj závodu. Snad se zítra dostaneme na pódium."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Pátá a sedmá pozice z dnešního odpoledne nejsou umístěními, po kterých jsme toužili. Je to překvapivé, protože žádný z jezdců si nestěžoval na vyvážení auta. Je to dnes ovšem mnohem více otázka přilnavosti. Naše pneumatiky s postupně rostoucí teplotou během víkendu začaly pracovat lépe. Pokračovaní tohoto trendu i zítra by nám v závodě mohlo pomoci."
Výsledky kvalifikace
1. | K. Räikkönen | McLaren | M | 1:14.070 |
2. | M. Schumacher | Ferrari | B | 1:14.205 |
3. | F. Massa | Ferrari | B | 1:14.569 |
4. | J. Button | Honda | M | 1:14.862 |
5. | Giancarlo | Renault | M | 1:14.894 |
6. | R. Barrichello | Honda | M | 1:14.934 |
7. | Fernando | Renault | M | 1:15.282 |
8. | R. Schumacher | Toyota | B | 1:15.923 |
9. | P. de la Rosa | McLaren | M | 1:15.936 |
10. | D. Coulthard | Red Bull | M | 1:16.326 |
11. | M. Webber | Williams | B | 1:15.094 |
12. | Ch. Klien | Red Bull | M | 1:15.141 |
13. | J. Villeneuve | BMW | M | 1.15.329 |
14. | N. Rosberg | Williams | B | 1:15.380 |
15. | N. Heidfeld | BMW | M | 1:15.397 |
16. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | 1:16.399 |
17. | T. Sato | Super Aguri | B | 1:17.185 |
18. | T. Monteiro | Midland | B | 1:17.836 |
19. | S. Speed | Toro Rosso | M | - |
20. | J. Trulli | Toyota | B | 1:15.510 |
21. | Ch. Albers | Midland | B | 1:17.093 |
22. | S. Yamamoto | Super Aguri | B | 1:20.444 |
Ferrari stahuje náskok Renaultu
Start Velké ceny Německa se oběma pilotům žlutomodrých vozů vydařil skvěle. Fisi se posunul na čtvrtou pozici, zprava vyrazil Fernando a zařadil se těsně za Giancarla. Ve vedení zůstal Räikkönen, za ním oba jezdci Ferrari. Ani dnes se Ralf Schumacher nevyhnul kolizi, tentokráte to "odnesl" ještě Coulthard, ale oba v závodě pokračovali. Button se vrátil zpět před Fernanda, poté také před Fisica, což mohlo nasvědčovat tomu, že má ve svém voze méně paliva, než jezdci ve žlutomodrém.
Vedoucí trojice výrazně poodskočila zbytku startovního pole, dalo se očekávat, že ani ve voze Kimiho Räikkönena nebude příliš mnoho paliva. Závod skončil pro Rosberga, který narazil do bariéry, také pro de la Rosu, kterého potkal technický problém na jeho voze McLaren. Räikkönen poodjel i dvojici v červeném, zato Fernandovi se na šesté pozici příliš nedařilo, nestačil ani Giancarlovi, který mu celkem bez problémů ujížděl.
Jako první se v boxech již v devátém kole objevil Räikkönen, ale kvůli problému s pravou zadní pneumatikou ztratil spoustu času a vrátil se až na osmé místo. Na čele tak kroužily oba vozy Ferrari, které se stále vzdalovaly třetímu Buttonovi. Ten zamířil ke svým mechanikům v 16. kole, zatímco jeho stájový kolega Barrichello útočil na Fernanda, jehož trápily pneumatiky a jezdil hodně pomalé časy. Poté se v boxech objevili jezdci Ferrari a Renaultu. Na voze Fernanda došlo k úpravám předního přítlačného křídla. Na třetí místo se tak za oba vozy Ferrari posunul Webber, na kterého jeho zastávka teprve čekala. Po její absolvování se vrátil na pátou pozici, tedy také před vůz Renault pilotovaný Fernandem...
Pořadí po prvních zastávkách, v případě Räikkönena také druhé zastávky, bylo pořadí následující: vedl Michael Schumacher před Felipem Massou, za nimi jezdil Button, na čtvrtém místě Fisico, pátý Webber, šestý Fernando, sedmý Räikkönen a osmý Klien.
Aby toho pro Ralfa Schumachera tento víkend nebylo málo, musel si odpykat trest průjezdem boxovou uličkou za překročení rychlosti...
Jezdci Ferrari na čele jeli naprosto neohroženě, pouze kontrolovali tempo a opět potvrdili, že boj o mistrovské tituly jen tak nevzdají. Ve druhé polovině závodu Giancarlo výrazně zpomalil, takže měl okamžitě za zády nejen Webbera, ale také Fernanda. Mark Webber se před něho celkem snadno dostal - Fisiho potkal tentýž problém s přehříváním pneumatik, jako Fernanda v první části závodu. Nyní měl Fernanda těsně za sebou, takže raději zajel na svou druhou zastávku. Ale ani po svém návratu zpět na trať to neměl se svým vozem jednoduché, nezajížděl nijak rychlé časy, narozdíl od Fernanda, který konečně zrychlil a po absolvování svého druhého pitstopu se vrátil před Giancarla. Z jezdců Ferrari byl v boxech nejprve Massa, následně také Michael Schumacher. Massovy časy nebyly horší než ty Michaelovy, takže klidně mohl tento závod vyhrát...
Räikkönen, který jel na tři zastávky, sváděl souboj s Webberem, ve kterém byl na výjezdu z boxů nakonec úspěšnější, a ještě se vydal stíhat Buttona, který jezdil na třetím místě. Pátý jezdil Webber, šestý Fernando, sedmý Fisi a osmý Jarno Trulli, který startoval po výměně motoru ze zadních pozic. Räikkönen brzo dotáhl také Buttona a s jeho předjetím neměl výraznější problémy. Ze závodu odstoupil Mark Webber, takže se Fernando s Fisim, jedoucí těsně za sebou posunuli na páté a šesté místo. V těsné blízkosti za nimi jezdil také Jarno Trulli.
Fernando se poté na chvíli octl mimo trať, Fisi na něho však nezaútočil a dokázal "pohlídat" také Jarna Trulliho.
Pořadí se již nezměnilo. Ferrari dosáhlo na další double, navíc zvítězil Michael Schumacher, a tak se Fernandův náskok v čele celkové klasifikace ztenčil na 11 bodů. Tým Renault již v Poháru konstruktérů vede o pouhých 10 bodů!
Oba piloty Renaultu trápilo přehřívání pneumatik. Fernanda v úvodu závodu, Giancarla v jeho druhé části. Ale přes všechny tyto problémy dokázali oba přivézt své vozy na bodovaných příčkách, a Renault přeci jen stále vede oba šampionáty.
Závod z pohledu týmu Renault
Fernando - 5. místo: "Tento víkend jsme nebyli vůbec konkurenceschopní, ale já i celý tým jsme se snažili dělat maximum. Myslím, že nebýt problémů s puchýřky na pneumatikách, které nás závodem provázely, mohli jsme dnes pomýšlet na stupně vítězů – a to i ze sedmé pozice. Podařilo se mi dobře odstartovat a přeskočit obě hondy, ale na pneumatikách se začaly již v úvodní části závodu tvořit puchýřky, kvůli kterým jsem začal ztrácet příliš mnoho času na to, abych dále bojoval o třetí místo.
Ve druhé a třetí části závodu byla situace o něco lepší, dokázal jsem jet i v závěrečných kolech naplno. V jednu chvíli jsem se dokonce při snaze o předjetí Buttona dostal mimo trať. Když zhodnotíte naše výkony o tomto víkendu a vezmete v potaz puchýřky, výsledek není až tak špatný. Neměli jsem ale na to, abychom zde mohli bojovat s Ferrari, a to byl náš problém. Nyní musíme uvažovat pozitivně a připravit se na Maďarsko. Pneumatiky, které používáme, jsou zcela odlišné od těch, které se používaly v Hockenheimu, a já pevně věřím Michelinu, že nám dodá to, co potřebujeme. Do následujícího týdne musíme zlepšit své výkony a bojovat ze všech sil."
Giancarlo - 6. místo: "Oba naše vozy dnes měly stejný problém – puchýřky na pneumatikách. Já jsem s nimi začal mít problémy ve druhé části závodu. Stačilo několik kol a vůz byl téměř neovladatelný. Musíme zjistit, proč se to děje. Jak jsme ale viděli, ostatní týmy, které obouvaly pneumatiky Michelin, dnes byly rychlejší než my, takže nejspíše postrádáme zejména výkon. Na druhou stranu jsme zachovali spolehlivost, dostali oba vozy do cíle a získali i o takto náročném víkendu body. Nyní nás čeká cesta do Budapešti. Vše pro nás začíná v pátek nanovo. Náš cíl je zřejmý – bojovat o stupně vítězů."
Flavio Briatore - šéf týmu: "Po náročném víkendu, jako byl tento, je důležité, abychom zachovali klid: stále ještě vedeme obě klasifikace a ačkoliv čelíme velkému tlaku, věděli jsme, že taková situace přijde. Tento víkend byl pro celý tým od začátku do konce velice náročný, Fernando s Giancarlem odvedli skvělou práci, když se jim podařilo dovézt vozy na bodech. Nyní musíme v Enstone a Viry zjistit spolu se společností Michelin příčiny problémů, které nás tento víkend trápily, a snažit se v Budapešti vrátit zpět na vrchol."
Pat Symonds - hlavní inženýr: "Nemusím snad ani říkat, jak náročný pro nás tento víkend byl. Neměli jsme rychlost, kterou bychom potřebovali, nemluvě o pneumatikách, na kterých se v různých fázích závodu tvořily u obou jezdců puchýřky. Jelikož se koná další závod již za týden, je třeba provést důkladnou analýzu toho, co se dnes stalo, a udělat vše, abychom se podobné situaci do příštího závodu v Maďarsku vyhnuli."
Výsledky závodu
1. | M. Schumacher | Ferrari | B | 1h 27:51.693 |
2. | F. Massa | Ferrari | B | + 0,720 |
3. | K. Räikkönen | McLaren | M | + 13.206 |
4. | J. Button | Honda | M | + 18.898 |
5. | Fernando | Renault | M | + 23.707 |
6. | Giancarlo | Renault | M | + 24.814 |
7. | J. Trulli | Toyota | B | + 26.544 |
8. | Ch. Klien | Red Bull | M | + 47.131 |
9. | R. Schumacher | Toyota | B | + 1:00.351 |
10. | V. Liuzzi | Toro Rosso | M | + 1 kolo |
11. | D. Coulthard | Red Bull | M | + 1 kolo |
12. | S. Speed | Toro Rosso | M | + 1 kolo |
Neklasifikováni byli
N. Rosberg | Williams | B | kolo 1 |
S. Yamamoto | Super Aguri | B | kolo 2 |
P. de la Rosa | McLaren | M | kolo 3 |
N. Heidfeld | BMW | M | kolo 11 |
R. Barrichello | Honda | M | kolo 20 |
J. Villeneuve | BMW | M | kolo 32 |
T. Sato | Super Aguri | B | kolo 39 |
M. Webber | Williams | B | kolo 60 |
T. Monteiro | Midland | B | kolo 65 |
Ch. Albers | Midland | B | kolo 66 |