Rozhovor: Fernando Alonso
Fernando, vyměnil jste konkurenceschopný vůz za prostředí, které je blízké vašemu srdci. Jen pár dní zbývá do závodu v Melbourne, co se vám nyní honí hlavou?
Fernando: "Loňská sezóna byla složitá, ale vůz byl konkurenceschopný a byl jsem schopen bojovat o titul. To je vše, co závodník chce, tady není čeho litovat. Když jsem zpět u Renaultu, cítím se velmi spokojený. S týmem se pojí mnoho dobrých pocitů, šťastných vzpomínek a pozitivních pocitů do budoucna. Samozřejmě, v týmu, který jsem v roce 2006 opustil, se udály změny, ale stále znám většinu týmu a jejich přístup k závodění se nezměnil. Myslím, že máme vše, co potřebujeme k úspěchu, a tým ví, jak vyhrávat, protože jsme to v minulosti dokázali. Když už nic, tým je nyní silnější, protože jsme se zlepšili v mnoha oblastech. V Melbourne se jede už za dva týdny, ale prodělali jsme náročnou zimní přípravu a v testech vylepšili vůz. Každý v týmu pracoval tvrdě a já se těším na to, až přijedeme do Austrálie, což je okruh, na který mám dobré vzpomínky, a zjistím, jak na tom opravdu jsme. Všichni chceme vyhrát a všichni do toho dáme vše, co můžeme, abychom se o vítězství pokusili. Toto je vždy náš přístup k Formuli 1."
Opustil jste vůz R26 – váš vítězný vůz – v roce 2006 a vrátil jste se v lednu k vozu R28. Jaké byly vaše první dojmy z vývoje, který tým prodělal v roce 2007?
Fernando: "Při mém prvním testu v týmu v lednu jsem jezdil s R27 a vůz vypadal okay, lehce ovladatelný s dobrým vyvážením. Samozřejmě, byla to má první jízda s vozem bez elektronických pomůcek. Potom, o týden později, jsem začal pracovat s R28 a bylo jasné, že tým udělal s novým vozem krok vpřed. Je dobře známo, že tým měl na začátku roku 2007 problémy s aerodynamickým tunelem, ale tyto obtíže jsou už vyřešeny a mohu říct, že největší pokrok R28 je v aerodynamice, která je klíčovou oblastí ke zlepšení výkonnosti."
Jste zvyklý vyhrávat závody a loni jste se podílel na trofejích. Jste připraven na sezónu bez občasných nedělních spršek šampaňským?
Fernando: "Jsem závodník a mým cílem je vyhrávat závody. Ve své kariéře jsem měl štěstí, že jsem měl rychlé vozy a byl jsem schopen bojovat o pódiová umístění, výhry a šampionáty. To bylo v minulosti u Renaultu a také v loňském roce. Musíte být realističtí a uvědomit si, že prostě pořád vyhrávat nemůžete; někdy musíte být šťastní z toho, že jste ze sebe vydali to nejlepší a z vozu dostali maximum. Ale v tomhle okamžiku takhle nesmýšlíme, tým tvrdě pracuje, snaží se posunout vývoj vozu co nejvíce kupředu a doufám, že budeme mít možnost bojovat o pódiová umístění a možná i o vítězství v závodech."
Jestliže se na začátku sezóny potvrdí, že Ferrari, McLaren a BMW Sauber jsou top týmy, kde vidíte Renault?
Fernando: "To je otázka, na kterou se všichni ptají, ale je obtížné určit jen z testů, jak to bude. Vím jen to, že jsme se drželi našeho testovacího programu a soustředili se na zlepšování našeho výkonu. Doufám, že budeme bojovat o pódiová umístění a budeme součástí top týmů, ale je zde velká mezera, kterou potřebujeme zmenšit. Z ostatních týmů považuji za silné Williams a Red Bull Racing, takže myslím, že toto bude skvělý závodní rok, který bude zajímavý pro fanoušky."
Za jak dlouho asi R28 dožene ztrátu? Nemůžete se přeci cítit spokojený s bojem o sedmou pozici...
Fernando: "Všechny týmy pracují 24 hodin denně, takže je dost těžké se vypořádat se ztrátou. Nemůžeme pracovat déle, takže musíme chytře naložit s dostupným časem a dělat věci správně. Není to jednoduchý proces, ale doufám, že se nám brzy podaří tuto ztrátu dohnat."
Co považujete za nejslabší místo vozu? Přechod z pneumatik Michelin na Bridgestone by měl být vyřešen...
Fernando: "Nemyslím si, že jsou na novém voze nějaké slabiny, protože se zlepšil ve všech oblastech, a tým si už určitě zvykl na pneumatiky Bridgestone, tak to již není problém. Hlavní změny jsou v aerodynamice, která byla minulý rok největším slabinou, ale tyto problémy jsou již za námi. Tým pracoval tvrdě na zlepšení přední části vozu a použil novou koncepci designu předního křídla a zavěšení kol, pořád se o tom dozvídáme stále víc, ale to je normální u nového vozu."
Uvedl jste, že nyní může být těžké dostat se do Q3. Je to vážně to, co očekáváte? V roce 2007 se stalo čtyřikrát oběma vozům Renault, že skončili v Q2, na začátku sezóny v Malajsii a pak v posledních třech závodech...
Fernando: "Postup do Q3 bude našim cílem, ale určitě to bude boj, protože všechny týmu jsou vyrovnané, co se týče výkonů, stejně jako vloni."
Máte nového týmového kolegu. A opět je to nováček! Jak dobře ho znáte a jak dobře spolu vycházíte?
Fernando: "Stále poznávám Nelsona, ale až dosud byly naše vztahy dobré a dobře se nám spolupracuje. Zatím vypadá jako normální kluk, kterého baví závodění ve Formuli 1. Samozřejmě, je nováček a stále poznává Formuli 1 a ví, že se za krátkou dobu musí mnoho naučit. Ale je rychlý a zná tým, protože minulý rok pro ně testoval. Máme stejný cíl a oba budeme pracovat na vývoji vozu tak tvrdě, jak jen to bude možné, abychom tým posunuli vpřed."
Zdroj: F1 Sports