Rozhovor s Flaviem
Máme za sebou tři závody sezóny a pro tým Renault to byl spíše trnitý start. Asi nemůžete být spokojen. Nebo to je jen cyklus být jednou nahoře a pak dole obvyklý pro závody Formule 1?
"Samozřejmě nejsme spokojeni! Když vedete tým soutěživých lidí schopných vyhrávat ve F1, tak jakýkoliv jiný výsledek se těžko akceptuje. Ale jsme sami k sobě upřímní, víme jak na tom jsme a tvrdě pracujeme na řešení problémů. Je pravda, že každý top tým nějaký čas dominuje a potom trochu klesne a možná je to do určité míry i náš případ. Ale i když tvrdě pracujeme na řešení naší situace v současnosti, stavíme základy pro budoucnost, které zajistí, že budeme mít lidi, abychom dále vyhrávali v příštích letech."
Minulý rok jste museli velmi tvrdě pracovat, abyste vyhráli šampionát. Do jaké míry jsou s tím spojeny současné problémy?
"Myslím, že to je určitý faktor. Měli jsme dva náročné a obtížné roky, kdy jsme museli tlačit tým na maximum do konce každé sezóny, abychom získali titul a to na vaše lidi vytváří tlak. Ale nemůže to být naše výmluva. Vůz byl připraven včas, takže načasování bylo správné. A nakonec stejné faktory, které nám přinesly tituly - talent, odhodlání a charakter - budou to, co nám pomůže vrátit se zpět na špičku."
Kolovaly informace, že byla v Enstone po Bahrajnu krizová schůzka a že padlo rozhodnutí urychlit vývojové práce pro rok 2008 a použít některé výsledky na současné R27...
"Abyste měli krizové jednání, musíte být v krizi a my v ní nejsme. Výkonnostně na top týmy ztrácíme a musíme je dohnat. Uděláme to tvrdou prací a důvěrou v naše inženýry, že naleznou řešení a ne tím, že budeme panikařit. Máme pro náš vývoj a řešení problémů plány a budeme se jich držet. Jako vždy to musíme dát do rovnováhy s vývojem příštího vozu a možná přijdeme na nějaké koncepty, které budou relevantní pro letošek. Ale najít správný kompromis je vždy jedna z výzev F1 a rok 2007 jsme nevzdali."
Hodně lidí předpovídalo u Kovalainena velké věci. Zatím to ale bylo trvalé zlepšování v každém závodě, spíše než něco ohromujícího. Jak jste spokojený s jeho výkonem?
"Myslím, že odvádí dobrou práci. Melbourne bylo špatné, Heikki to přiznal, ale od té doby byl soustředěný, tvrdě pracoval a zlepšoval se. Pro začátečníka je ale těžké odvést svoji práci, když nemá pod sebou správný vůz. Podívejte se na Hamiltona, jezdí velmi dobře, ale děje se to kvůli tomu, že věří svému vozu. Dokonce i Alonso měl u Renaultu v roce 2003 auto, kterému mohl opravdu věřit. U Heikkiho tomu tak zatím není a je tím pro něj mnohem těžší udělat velký dojem. Ale ukázal, že je silný, že se dokáže vyrovnat s nepřízní osudu a že může být rychlý. V tuto chvíli se hodně učí a to mu v budoucnu hodně pomůže."
Do určité míry může být vůz jen tak rychlý, jak dobrou vazbu poskytne jezdec inženýrům. Chybí vám v tomto ohledu Alonso?
"Ne, to si nemyslím. Rychlost vozu je diktována v aerodynamickém tunelu a v kanceláři designérů, ne zpětnou vazbou jezdce. Máme nástroje které potřebujeme pro analýzu problémů a pro návrat na špičku a používáme je. Fisico a Heikki se shodují na tom co vůz potřebuje a my jim to nyní musíme poskytnout. Od našich jezdců nám nic neschází."
Vždy jste byl zastáncem změn ve Formuli 1, aby se zvýšila její popularita, zvlášť když se její přítomnost rozšiřuje po celém světě. Můžete říct, co si o tom myslíte?
"Vždy jsem říkal, že Formule 1 musí přemýšlet a dát svoji sledovanost do centra dění. Tento sport je moc uzavřený a moc daleko od publika. Od svých diváků žádáme hodně, nejen vysoké ceny, ale také hodně času a pochopení, aby sport pozorně sledovali. Můj názor byl vždy ten, že musíme více přemýšlet o podívané, o zábavě na trati. Podívejte se na GP2 nebo MotoGP, lidé chtějí vidět piloty v těsných soubojích. A toho nemáme dost."
Bylo by možné mít 20 závodů za rok? Snížit objem testování a místo toho vyvíjet vozy během závodních víkendů? Pravděpodobně by to byl přínos pro každého, týmy by ušetřily peníze a sponzoři by byli více vidět...
"Ano, proč ne? Skutečnost je taková, že během testování jezdíme před prázdnými tribunami, ale jsme v businessu, který by měl tribuny zaplňovat. Potřebujeme testovat na začátku sezóny a na jejím konci. Z těchto testů bychom mohli udělat samostatné události a potom během sezóny dělat svoji práci během závodních víkendů, před fanoušky. Stále je tu ta obava, že nesmíme mít moc závodů a zředit Formuli 1, ale vyrovnali jsme se předtím s devatenácti závody, tak proč ne 20?"
Na základě toho, co jste doposud viděl, o kterém jezdci byste řekl, že je favorit na titul 2007?
"Podle toho jak se věci vyvíjejí, myslím, že to bude pro F1 fantastická sezóna. V tuto chvíli jsou dva favoriti poráženi svými týmovými kolegy a díky tomu by to mohlo být velmi zajímavé. Ale v šampionátu vedou Alonso a Räikkönen. Myslím, že se všichni těší na zjištění, jak ovlivňuje tlak každého jezdce a tým a osoba která se s tím nejlépe vyrovná bude na vrcholu. V tuto chvíli je to na odhadování moc vyrovnané."
Zdroj: F1 Sports