Rozhovor s Dinem Tosem
Dino, sezóna 2007 nebyla pro tým ING Renault F1 jednoduchá. Podařilo se týmu pochopit a odstranit nedostatky R27?
Dino Toso: "Dnes rozumíme problémům, které jsme letos měli, ale tato analýza vyžadovala určitý čas, protože se jednalo o kombinaci různých faktorů. Za prvé, i kdybychom věděli, že přechod z Michelinů na Bridgestony bude vyžadovat pár úprav, podcenili jsme počet nutných změn. Jednoduše jsme v té době neměli dostatek informací."
Jaké jsou zvláštnosti pneumatik Bridgestone?
Dino Toso: "Přední jsou velmi tuhé a vyžadují přesun aerodynamické rovnováhy dopředu, aby správně fungovaly. Ale Renault měl vždy tradici hmotnosti přesunuté směrem dozadu. Věděli jsme, že musíme změnit rovnováhu, ale neuměli jsme ji přesně umístit. Když vyšlo najevo, že budeme muset bod rovnováhy přesunout ještě více, chytili jsme se do pasti, protože R27 nebylo navrženo tak, aby se s tím dokázalo vyrovnat. Náš rozpočet, logistika a strategie ukázaly, že postavit nový vůz v průběhu sezóny není proveditelné."
Hovořil jste o kombinaci různých faktorů...
Dino Toso: "Ano, vskutku. Navíc k tomu specifickému problému jsme zjistili, že jsou tu rozdíly mezi daty naměřenými v aerodynamickém tunelu a těmi, která jsme naměřili na trati. Pro nás to byla úplně nová situace. Korelace mezi simulací a realitou byla vždy jednou ze silných stránek Renaultu. A konečně R26 byl optimalizován pro Micheliny, jejichž vlastnosti jsou velmi odlišné."
Jak byste při pohledu zpět tuto situaci analyzoval?
Dino Toso: "Myslím, že jsme opravdu měli smůlu, když jsme museli čelit těmto třem velkým problémům najednou. Určité Michelin týmy přezuly na Bridgestony poprvé a byly okamžitě rychlé. Ale s tím se nedá nic dělat."
Jaká opatření jste přijali, abyste se v roce 2008 vrátili na špičku?
Dino Toso: "Za prvé jsme pracovali na korelaci mezi aerodynamickým tunelem a tratí. To nějakou dobu trvalo, ale problém je nyní vyřešen. Nadále se bude v reálu ukazovat to, co jsme spočítali během této zimy. Poté jsme dali dohromady velmi agresivní program, abychom znovu měli rychlost. Zatímco Ferrari a McLaren mají vozy, které jsou již vyvážené a musí zlepšit jen jejich celkovou efektivitu, Renault musí opravit některé nedostatky. Takže vůz bude dost odlišný."
Je pravda, že když se v dnešní době navrhuje rychlý vůz, tak aerodynamika dominuje ostatním oblastem?
Dino Toso: "Je jisté, že se zmrazenou specifikací osmiválcových motorů a standardizovanou ECU je čím dál tím více problematické získat navrch před vašimi soupeři z technického hlediska. Co se týče mechaniky, tak se obecně ví co funguje a těžko se v této oblasti vydáte špatným směrem. Dá se říct, že rozdíl v roce 2008 bude dělat aerodynamika."
Jdeme do čtvrtého roku se stabilními pravidly o aerodynamice. Máte s tím problémy, když chcete najít trochu více rychlosti?
Dino Toso: "Pro mě je ta výzva pořád stejná. Výkon se hledá obtížněji, to je pravda, ale R28 ukáže, že je tu stále prostor pro inovace. Pokud to bude fungovat, některé detaily budou okopírovány našimi rivaly. To k tomu patří! Je zábavné se dívat na vozy na roštu a říct: ´Tohle jsme zavedli my.´ V uplynulém roce byli někteří za využití našich objevů dokonce rychlejší než my! Stabilita pravidel vede ke zmenšení rozdílů ve výkonnosti. V roce 2007 by byly minimální, kdyby nedošlo na přechod na jednotné pneumatiky."
Takže pro získání výhody není nic lepšího než změna v pravidlech?
Dino Toso: "Určitě. V roce 2004 jsme se rozhodli pro utlumení našeho aerodynamického vývoje pro konec sezóny a soustředili jsme se na rok 2005, rok posledních změn v regulích. Risk se nám vyplatil, ale netrvalo dlouho, než naši soupeři začali zajíždět stejné časy, protože některá řešení byla velmi rychle okopírována. V roce 2009 dojde k velké změně v pravidlech o aerodynamice, takže to bude velká výzva pro všechny aerodynamiky. Otázka bude: ´Máme slevit z aerodynamického vývoje ke konci roku 2008, abychom byli o krok napřed s vozem 2009?´ Příští sezónou budou muset týmy učinit několik zásadních strategických rozhodnutí."
Tým ING Renault F1 může spoléhat na připravované CFD centrum...
Dino Toso: "Toto ultra moderní centrum bude funkční letos a soustředí se na design vozu 2009. Bude to pro nás velké posílení."
Zdroj: F1 Sports