Rozhovor s Bobem Bellem(168)
Bobe, jak pracovala továrna na tom, aby našla příčinu problémů, které sužují vůz R27?
"Máme oblasti zkoumání, které jsou teď docela zřejmé. Avšak není to chvilková práce, abychom se dostali až na dno problémů. Je to složitý proces, ale jasně definovaný. Aplikujeme techniky, které nám v posledních letech přinesly úspěch: přistupovat k věcem logicky, metodicky a pragmaticky."
Zdá se, že každý v paddocku má pro problémy vysvětlení. Mezi nimi jsou lidi, kteří tvrdí, že V-kýl předního zavěšení je teď zastaralý. Další si myslí, že nefunguje aerodynamika… Co je pravdou?
"Máte pravdu. Lidé v tuto chvíli říkají spoustu věcí a zdá se, že každý má svou vlastní myšlenku. Existuje mnoho klamných řečí obklopujících R27 a jediná věc, kterou si můžete být v teno okamžik jisti je ta, že to všechno jsou spekulace. Mezi předkládanými teoriemi, které se kolem toho propírají jsou ty, které zmiňují V-kýl zcela nepodložené. Tato část auta není absolutně žádnou příčinou našich potíží, toto je nad slunce jasné."
Takže jak byste tyto problémy popsal?
"Celkově vozu schází přilnavost. Nefunguje tak dobře, jak naše údaje z továrny naznačují, že by měl. Mezi nástroji v našem arsenálu je aerodynamický tunel bez pochyb tím nejefektivnějším. Avšak neustále zlepšujeme naše porozumění aerodynamickému tunelu a skutečností je, že nikdy nemůže reprodukovat každý detail podmínek, se kterými se setkáme na trati. Je to velice složitá oblast na správné pochopení a někdy nejzanedbatelnější změny mohou poškodit výkon celého paketu."
Jste přesto stále optimistický?
"Samozřejmě. Víme, že když odstraníme problém, který nás trápí, budeme zpět vepředu. Není to tak, jako kdybychom seděli a škrábali se po hlavě a přemýšleli o tom, jak můžeme vyvíjet vůz... "
Není těžké v takových obtížných časech jako vedoucí konstrukční kanceláře cítit osobní odpovědnost?
"Jako technický ředitel se skutečně cítím zodpovědným směrem k týmu, našim kolegům a Renaultu za situaci, ve které se nacházíme. Ale toto není čas se v tom válet. Za okolností jako tyto musíte sklonit hlavu, neúprosně pracovat a nenechat osobní pocity narušit váš přístup. To je postoj, který zaujímá každý v Renaultu."
Je na této situaci něco pozitivního?
"Nevím, jestli bych to měl říct takto docela, ale víc než cokoli bych rád každému dokázal, že se můžeme odrazit. Chci ukázat, že Renault je houževnatým týmem a do jisté míry bych získal více uspokojení ze zvrácení trendu našich dosavadních výkonů v letošním roce, než bych měl z úspěšného obhájení našeho mistrovství. Vyřešíme si naše problémy a budeme opět bojovat o vítězství v závodě."
Jede auto v Barceloně s novými prvky?
"Je jich několik. Především tam jsou nové komponenty zavěšení, které zlepšují mechanickou přilnavost. Co se týče aerodynamiky, máme nové zadní křidélko, upravené výfuky a také nové chlazení brzd. To je začátek..."
Zdroj: Autosport