Před VC Japonska: Pat Symonds
Pate, jaké je vaše hodnocení víkendu ve Spa?
"Abych byl upřímný, tak mám smíšené pocity. Co se týče samotné konkurenceschopnosti vozu, tak si myslím, že jsme na tom byli podobně jako v Turecku, kde zvlášť Heikki ukázal, že byl vůz schopný vést skupinu středu startovního pole. Ale Giancarlovy šance v Belgii byly zmařeny výměnou motoru a nemyslím si, že jsme pro Heikkiho zvolili nejlepší strategii. Předpokládali jsme menší opotřebení pneumatik než bylo nakonec skutečností a to znamenalo, že pro něj strategie jedné zastávky nezafungovala. Takže jsme neměli opravdovou šanci ukázat plný potenciál vozu."
Při pohledu na Fuji, jak jste se připravovali na nový okruh?
"Jako vždy spočívala hlavní část naší práce v provedení detailních simulací. Máme velmi dobré mapy okruhu a extrémně přesný software, ale i tak jsou tu neznámé parametry, s kterými se musíme vyrovnat: například nevíme, jak jezdci mohou využívat obrubníky a také nemáme detailní informace o úrovni gripu. To znamená, že jsme museli provést několik různých simulací, s různými základními hodnotami, abychom byli plně připraveni na každou eventualitu. Ale tyto základní domácí úkoly nám poskytly dobrý základ ohledně toho, co můžeme očekávat."
Co je na základě těchto příprav na Fuji důležité?
"Je zřejmé, že tento okruh následuje moderní trendy pomalých zatáček a dlouhých rovinek. 1,5 km dlouhá cílová rovinka znamená, že musíme udělat kompromis s ideální úrovní přítlaku, abychom dosahovali konkurenceschopných maximálních rychlostí a kvůli tomu je pro jezdce obtížnější vůz ovládat na ostatních částech okruhu. Myslím, že velmi pomalý sektor na konci kola, mezi zatáčkami 10 až 16, bude pravděpodobně kritický ve smyslu času na kolo. Ale musíme si počkat na první trénink, abychom plně pochopili výzvy okruhu."
Bude to znamenat více jezdění než během normálního pátku?
"Pravděpodobně ano. Už tak v pátek hodně jezdíme, protože máme neomezené kilometry pro motor a relativně štědrou alokaci pneumatik. A samozřejmě je tu ještě větší stimul pro více jezdění na nové trati, abychom jezdcům umožnili naučit se stopu a mít více času pro doladění nastavení."
Jak se připravují jezdci?
"Jakmile přijedeme, tak uskutečníme naši obvyklou obchůzku s jezdci a inženýry, abychom detailně poznali trať. A jsem si jistý, že mnoho jezdců napříč paddockem trénovalo na simulátorech, od Playstationů až po více sofistikované systémy, které některé týmy vlastní."
Při pohledu na bitvu o šampionát, v posledních závodech jsme viděli velké přelévání výhody mezi McLarenem a Ferrari. Co můžeme očekávat od Fuji?
"Nemyslím, že by to letos bylo tak zřejmé jako v některých posledních letech, ale obecně řečeno se zdá, že má Ferrari výhodu na okruzích s mnoha rychlými zatáčkami a McLaren se zdá být dobrý na pomalých tratích. To znamená, že nás čekají některé zajímavé závody: Brazílie má velmi málo rychlých zatáček, zatímco Čína je více vyvážená. Co se týče Fuji, tak v tuto chvíli moc nevíme. Na konci kola je tam velmi pomalá sekce a jen několik relativně rychlých zatáček. Ale je téměř nemožné předpovídat, dokud se nezačne jezdit."
Také se hodně mluví o rivalitě týmových kolegů u McLarenu. Co si o tom myslíte?
"Myslím, že je to přirozené a normální, mělo by to tak být. Jsou to soutěživí lidé a oba moc chtějí vyhrát. Ohromně na mě zapůsobil Lewis, ale po Spa jsme mohli vidět menší trhlinu v jeho brnění. Co se týče Fernanda, tak víme, jak je silný po psychické stránce. Těším se na to, jak jejich souboj dopadne v posledních závodech."
A jaké jsou před závěrečnou částí sezóny vyhlídky Renaultu?
"Skupina středu pole byla v posledních závodech velmi vyrovnaná, což se dalo očekávat, ale věřím, že stále máme výkon na to, abychom tuto skupinu vedli. Zatímco je naše pozice v šampionátu celkem pohodlná, nemůžeme si dovolit žádná klopýtnutí a zvlášť pokud budeme muset čelit nepředvídatelným podmínkám, což je jedna z možností. Tohle není naše nejlepší sezóna, ale jezdci a tým si zaslouží velké uznání za jejich stále stejné odevzdání. Budeme se snažit zakončit sezónu dobře, s třemi dobrými a silnými závody."
Zdroj: F1 Sports