Nové CFD centrum
Tým Renault v létě oznámil, že staví nové CFD (Computational fluid dynamics - Počítačová dynamika tekutin) centrum. Bude ho využívat nejen pro monoposty Formule 1, ale i pro produkci všech ostatních vozů v rámci aliance Renault - Nissan.
CFD
Počítačová mechanika tekutin zažívá v posledních letech ve Formuli 1 velký rozmach. Díky zvyšujícím se výkonům výpočetní techniky mohou inženýři simulovat, modelovat a získat přesnou představu o interakci vzduchu s vozem v pohybu. CFD se proto využívá hlavně pro design karoserie vozu a aerodynamických dílů. Tyto počítačové simulace také umožňují studium dynamiky výfukových plynů a kyslíku ve spalovacích komorách motoru.
Druhý tunel nebo investice do CFD?
Některé top týmy ve Formuli 1 používají dva aerodynamické tunely, ale Renault se rozhodl, že bude raději investovat do oblasti CFD. Kvůli novým regulím však dojde k omezení v obou oblastech, bude významně zkrácena doba provozu tunelů a stanoveny limity pro počet zaměstnanců a vybavení v oblasti CFD.
Technický ředitel Renaultu F1 Bob Bell vysvětlil uvažování svého týmu:
"V době, kdy více a více našich konkurentů investovalo do druhého aerodynamického tunelu, jsme si položili otázku, která cesta je nejlepší. Jaký smysl mělo utratit desítky miliónů dolarů na takový projekt, když už existovaly technologie, které nám mohly pomoci dosáhnout lepších výsledků za poloviční cenu?"
Renault se tedy rozhodl investovat do nového "Excellence Centre." Srdcem nového centra CFD je superpočítač, podle Renaultu by měl patřit mezi 50 nejvýkonnějších na světě. Inženýrům zbývá vyvinout pracovní postupy a software, které zajistí úspěch tohoto projektu.
Jak již bylo zmíněno v úvodu, centrum bude využito i pro produkci sériových vozů značek Renault a Nissan.
CFD a nový aerodynamický tunel
Na CFD se ve Formuli 1 původně hledělo jako na podpůrnou technologii pro aerodynamický tunel. Základ tvořily simulace v aerodynamickém tunelu se zmenšenými modely a CFD se používalo pro filtrování nápadů, které budou dále testovány, nebo k potvrzení dat z tunelu.
Renault chce se svým novým centrem tento přístup pozměnit. Cílem je zvýšit přesnost simulací natolik, aby odpovídaly výsledkům dosahovaným na trati. Excellence Centre Renaultu bude dokončeno a spuštěno v polovině příští sezóny. Bude tedy zřejmě částečně využito pro vývoj monopostu 2008, ale zásadní přínos by mělo mít pro vůz 2009.
Zdroj: F1 Sports