Nastavení monopostu F1 pro VC Belgie
Spa-Francorchamps je ze současného kalendáře nejkomplexnější test vozu Formule 1. Kombinuje 320 km/h rovinky, 70 km/h vlásenky a dlouhé táhlé zatáčky, které se jezdí na šestý rychlostní stupeň, samozřejmě spolu s Eau Rouge. I když tato sekce okruhu a rychlá levá zatáčka na Blanchimont už nejsou tak náročné jako bývaly, zatáčky jako Pouhon, která se jede naslepo na šestku, stále jezdcům umožňují udělat rozdíl. A k tomu všemu se přidává faktor notoricky nepředvídatelného počasí v Ardenách, kvůli kterému může být na jednom konci trať promáčená a na druhém úplně suchá.
Šasi
Spa je náročný test pro moderní vůz F1. Průměrná rychlost je vysoká, aerodynamická zátěž je vysoká a dlouho trvající a všechny aspekty chování vozu jsou testovány na samém limitu.
Na okruhu je mnoho "aerodynamických zatáček" (jen šest z devatenácti zatáček se jede rychlostí nižší než 150 km/h) a to by za normálních okolností týmy tlačilo k relativně velkému přítlaku, aby maximalizovaly grip v zatáčkách, jak tomu je například na Silverstonu. Nicméně Spa nutí k úplně jinému kompromisu, protože dvě dlouhé rovinky okruhu poskytují opravdové příležitosti k předjíždění. To znamená, že je maximální rychlost kritický faktor ve smyslu bránění pozice a v souladu s tím se musí určit úroveň přítlaku. V důsledku toho týmy používají podobnou aerodynamickou konfiguraci jako v severoamerických závodech a dosahují maximální rychlosti kolem 320 km/h (ve srovnání s 340 km/h, kterých se dosahovalo, když se naposledy na tomto okruhu jelo v roce 2005 s motory V10). Aerodynamická efektivita (generování maximálního přítlaku s minimálním odporem vzduchu) je na tomto okruhu klíčová.
Co se týče nastavení zavěšení, tak celkový kompromis představuje relativní tvrdost, aby byla zajištěna dobrá aerodynamická výkonnost v rychlých zatáčkách a dobrá změna směru jízdy v rychlých šikanách. Nicméně, dobrá trakce je také kritická na výjezdu z poslední šikany a z vlásenky La Source, protože špatný výkon v těchto částech okruhu může jezdce učinit zranitelným pro předjíždění na brzdy před následujícími zatáčkami. Spa je nejnáročnější okruh sezóny na pneumatiky a není překvapením, že Bridgestone přiveze na tento závod dvě nejtvrdší směsi ze své nabídky 2007.
Naše světlá výška vozu je limitována velkými sílami přetížení v Eau Rouge. Od spodu až na vrchol kopce se světlá výška vozu může měnit až o 25 mm a pokud si vůz moc "sedá," jezdci mohou nad ním ztratit kontrolu. S osmiválcovými motory a současnými regulemi o aerodynamice se Eau Rouge snadno projíždí na plný plyn rychlostí okolo 300 km/h. Jezdci v této sekvenci zatáček ztratí zhruba 10 km/h, ale je důležité si zachovat co největší rychlost, aby byla udržena pozice na celé rovince před Les Combes.
Téměř jediná část vozu, která má lehké časy je brzdný systém. Na okruhu jsou jen tři místa tvrdého brzdění, před zatáčkami č. 1, 5 a 18. Celkově je to tedy díky rychlým zatáčkám jeden z nejlehčích okruhů pro brzdy.
Motor
Spolu s Monzou je Spa nejnáročnějším okruhem sezóny pro nové osmiválce, které tam ještě nikdy nezávodily. Dřívější letošní test na tomto okruhu byl důležitý, aby bylo zkontrolováno fungování motoru během dlouhého kola.
Cyklus služby je zvlášť náročný, 73 % procent kola se jede na plný plyn (pouze Monza překračuje tuto hodnotu s 77 %). Navíc jsou v tom dva dlouhé úseky na plný plyn přes 20 sekund. Nejnáročnější z nich je bez pochyb jízda trvající zhruba 23 sekund od La Source až po Les Combes, je v tom i Eau Rouge. Tato sekvence vystavuje motor a jeho pomocná zařízení extrémním kladným a záporným hodnotám vertikálního přetížení v údolí a na následném vrcholku. To je faktor, který bereme v potaz při návrhu systémů mazání, abychom se vyhnuli problémům s přísunem oleje pod extrémní zátěží.
Spa také představuje nejdelší okruh sezóny a dodatečné palivo znamená velkou časovou penalizaci. Se současnými pravidly to znamená, že motor s dobrou spotřebou může představovat významnou výhodu.
Zdroj: F1 Sports