Nastavení monopostu F1 pro VC Austrálie
Trať v Albert Parku je typu stop-start a skládá se z běžných silnic a částí postavených pro účely okruhu. Proto má trať mnoho různých typů zatáček s odlišnými profily a její povrch se během závodního víkendu hodně vyvíjí. Okruh je náročný kvůli tvrdému brzdění a pomalým zatáčkám.
Aerodynamika
Melbourne je na tom s aerodynamickými požadavky stejně jako Silverstone nebo Sepang a vyžaduje střední až vysoký přítlak. Na okruhu pár kritických, rychlých zatáček, ale ty nekladou zvláštní nároky. Nastavení na vysoký přítlak pomáhá jezdcům s trakcí na výjezdu z pomalých zatáček, což je důležité pro udržení rychlosti na rovinky.
Zavěšení
V Melbourne je několik šikan, v kterých je důležité, aby vůz dobře reagoval a měnil směr, v tomto ohledu jsou kritické zatáčky č. 11 a 12. Zavěšení musí proto být relativně tvrdé, ale vůz musí být zároveň dost měkký, aby využíval obrubníky a byl stabilní při brzdění. Optimální nastavení tedy vyžaduje kompromis mezi tvrdým a měkkým nastavením.
Brzdy
Albert Park je jeden z nejnáročnějších okruhů na brzdy, na šesti místech se brzdí z rychlosti přes 300 km/h. Efektivní chlazení brzd není nutné kvůli tvrdosti brzdění, ale kvůli jeho frekvenci. Povrch trati může být v brzdných zónách hrbolatý, ale ne moc, takže by dostatečně měkké nastavení vozu mělo umožnit brzdění bez zablokování kol. Brzdění je letos komplikováno absencí pomůcek řízení, především brzdných systémů motoru, které byly zakázány novými pravidly.
Pneumatiky
Protože se nejedná o stálý okruh, je trať první den "zelená" a zaprášená, s postupem času se během víkendu zlepšuje s nanesenou gumou v závodní stopě. Požadavky na pneumatiky se tedy v průběhu víkendu významně mění, největší problém představuje zpočátku drolení pneumatik. Týmy použijí měkkou a medium směs, stejně jako loni.
Motor
Poslední generace osmiválců jedou 66 % okruhu na plný plyn. Důležitější je ovšem točivý moment, aby vůz vystřelil z pomalých zatáček, které spojují rovinky. To platí hlavně v zatáčkách č. 14, 15 a 16, které jsou pomalé a v kterých má vůz sklony k nedotáčivosti, takže není snadné brzy přidat plyn a akcelerovat. Dobře vyvážený vůz s dobrý točivým momentem získá čas v těchto posledních zatáčkách. Motory musí vydržet dva závodní víkendy, ale páteční tréninky zůstávají v tomto směru neomezené.
Strategie
V Melbourne se tradičně jezdí na dvě zastávky v boxech a letos se na tom pravděpodobně nic nezmění. Největší změna se týká kvalifikace, protože vozy účastnící se třetí části nesmí po jejím skončení dotankovat palivo. Proto je pravděpodobné, že přední týmy pojednou na kratší první stinty, přitom ale budou muset dávat pozor na vozy od jedenáctého místa dále, které nastoupí do závodu s libovolným množstvím paliva.
Zdroj: F1 Sports