Heikki - část první
"V pondělí jsem se po šesti týdnech, kdy jsem byl na prvních třech závodech sezony, vrátil domů do Anglie.
Po rychlém spánku a úklidu některých už hodně zanedbaných kufrů jsem zapnul svůj nový Playstation 3 a začal hrát tenis.
V pondělí se dost ochladilo, ale ještě bylo brzy na trénink a přípravy na další závod.
Téměř měsíc nás dělí od Barcelony a je dobře, že máme zase chvíli pauzu. Pro nás v Renaultu, zvláště mechaniky a ostatní členy týmu to byl hodně těžký start do nové sezony, nejen fyzicky, ale hlavně mentálně.
Pro mě osobně se od doby, kdy jsem tu psal naposledy a kdy následoval první závod sezony, vše vyvíjí o něco lépe. Austrálie byla jen špatný závod a nebylo to až tak těžké, se přes to všechno přenést.
Můj šéf Flavio Briatore mě po závodě kritizoval prostřednictvím tisku, ale beru to. Je lepší říci přesně, co si myslíte a rychle to přejít.
Před Sepangem jsme si docela věřili, věřili jsme, že jsme zlepšili náš paket, ale i když jsme udělali malý krok vpřed, bylo pro nás stále hodně těžké kvalifikovat se do Top 10. Nicméně jsem to mohl dokázat, kdybych zvládl dát dohromady své nejlepší kolo. Ale zvládl jsem dokončit závod na osmém místě a získal jsem bod.
Když se teď ohlédnu zpátky, kdybych byl na startu o něco ostřejší, získal bych možná další bod nebo dva, protože má rychlost byla velmi podobná Giancarlu Fisichellovi, mému týmovému kolegovi.
A také v Bahrainu jsem byl opět těsně za ním, ačkoliv jsem skončil devátý, tedy bez bodů. Naše konkurenceschopnost byla dost špatná, a nejsme tam, kde bychom chtěli být. Je pro nás velké překvapení, že je náš vůz takhle pomalý.
Od té chvíle, kdy jsme nasadili pneumatiky Bridgestone během prvního testu před Vánocemi, bylo jasné, že se rozdíl mezi vedoucími týmy výrazně změnil. Dokonce už první den to vypadalo, že McLaren a dokonce i BMW se stali více konkurenceschopnými. Mysleli jsme si, že to přes zimu doženeme, ale někdy jsme více konkurenceschopní a někdy zase hodně pozadu.
Ještě přesně nerozumíme tomu, proč není vůz tak výkonný, jak bychom chtěli. Postavili ho stejní lidé, kteří vyhráli dva mistrovské tituly. Stále máme stejně silný, spolehlivý a výkonný motor, takže se stále nabízí spousta otázek. Je tu také spousta zkoumání, která stále pokračují v továrně, všichni pracují na plné obrátky, aby zjistili, proč nejsme tak rychlí, jak bychom měli být.
Zatím k tomu více nemám co říct.
Vrátíme se. Máme nejlepší mechaniky, inženýry a designéry, a také stále skvělý tým. Časem nějaké řešení najdeme. Ale všechno, co mohu momentálně dělat, je jezdit na maximum.
Stále jsem ve všem hodně realistický. Žiju si svůj život a je lepší zůstat v klidu a nepanikařit, když se to pro nás zrovna nevyvíjí dobře. Spíše je to těžší pro mechaniky a ostatní lidi v týmu než pro mě. Jsou tu stále stejní lidé, kteří se v posledních dvou letech starali o vůz Fernanda Alonsa. Byli zvyklí nazout pneumatiky a pak vůz vidět na pole-position. Potom ho naleštili, v neděli vyslali ven na trať, a on vyhrál závod. A nyní bojujeme, abychom se dostali do Top 10.
A ještě k tomu měl můj tým extra práci kvůli problémům s palivovým čerpadlem, které nás provázejí každý závod. Ale opět zvládli odvést skvělou práci - v tom je síla našeho týmu.
Zatím to vypadá, že šampionát bude v roce 2007 hodně napínavý, v současnosti jsou čtyři jezdci hodně blízko u sebe. A dokonce také BMW vypadá konkurenceschopně. Ale zatím si s tím neděláme žádné velké starosti. Soustředíme se především na to, aby byl náš paket opět konkurenceschopný a abychom se mohli připojit s rychlostí, kterou zatím nasadili lídři. To je náš cíl.
Nepochybuji o tom, že se tam dostaneme, ale v tuto chvíli je nemožné, říci kdy."
Heikki Kovalainen (17. 4. 2007)