Heikki - část pátá
"Britská Velká cena rozpůlila letošní sezonu a nadešel ten správný čas shrnout, jak se vše vyvíjelo v mém prvním roce ve Formuli 1.
Není to právě rok, který jsme u Renaultu očekávali, ale už jsme dosáhli jasného zlepšení.
Problémy, které jsme měli na začátku roku byly dvojího rázu - vůz byl o něco hůře ovladatelný, než jak jsem byl zvyklý a já jsem také nebyl tak dobrý, jak bych mohl být.
Být jezdcem Formule 1 není jen usednout do auta a jet, musíte pracovat opravdu tvrdě také mimo něj.
Teď si uvědomuji, že jsem potřeboval více času, abych porozuměl vozu předtím, než ho začnu tlačit na limit, zvláště v těch závodech, kde jsem přišel o čas kvůli mechanickým problémům.
Také jsem potřeboval strávit více času s inženýry a sledovat, co dělá v trénincích můj týmový kolega Giancarlo Fisichella, a porozumět, jaké změny provedl na nastavení a proč.
Je těžké najít správné vyvážení mezi tím tlačit naplno a ne naplno. Párkrát jsem překročil limit a měl jsem nějakou nehodu nebo jsem dělal chyby.
Loni byl vůz tak konkurenceschopný, že jsme se mohli objevit na testování nebo v závodě, a měli jsme jen málo práce. Ale letos máme spoustu problémů na řešení.
Na začátku sezony se vůz choval v každém kole jinak. Pro jezdce je těžké, když vůz jedno kolo funguje a potomnzatlačíte trochu více a najednou tam přední nebo zadní část vozu není.
Jezdil jsem nad limit a zkoušel jsem tak vyrovnat nedostatek rychlosti, zkoušel jsem projíždět zatáčky rychleji, než byl vůz v tu chvíli schopen. Ale nechci svalovat vinu jen na vůz, protože tam bylo několik věcí, které jsem mohl udělat lépe také já. Ale teď myslím, že ty největší problémy máme za sebou.
V posledních několika závodech více pracuji s inženýry, abych skutečně porozuměl problémům, které nás provázejí, a abychom se ujistili, že už se vůz chová lépe.
Tímto mohu být maximálně spokojený a vším na 100 % jistý, například když vyjíždím do kvalifikace.
Tým vylepšil vyvážení aerodynamiky vozu, a je teď mnohem jednodušší vytušit, jak se teď bude chovat. Každým kolem je více a více konzistentní. V prvním kole na nových pneumatikách je přilnavost dobrá, a zmenšuje se normálně. Je to mnohem jednodušší.
Všechno vlastně přišlo v květnu při testech v Barceloně, kdy jsme zlepšili jak mou jízdu, tak nastavení vozu. Tým mi poskytl také informace, co právě dělám a na čem potřebuju zapracovat. Tato kombinace mě vrátila zpět na správnou cestu. Od té doby se snažím ubírat se stále stejným směrem.
Indianapolis byl dosud mým nejlepším závodem. Bojoval jsem s klukama ze špičky. Celý první stint jsem za sebou udržel Ferrari Kimiho Räikkönena a v dalším průběhu závodu jsem bojoval s BMW Nicka Heidfelda.
Nakonec se mu to nepodařilo a já skončil pátý, první za oběma McLareny a Ferrari.
I přes všechny těžké chvíle jsem stále cítil, že tým za mnou stojí na 100 %, a stále jsem si věřil. Nikdy jsem nepocítil, že je to otázka mé rychlosti. Stále jsem věřil ve své schopnosti. Každým rokem, co závodím, věřím, že se mohu rovnat svému týmovému kolegovi - stejné je to i letos.
Necítím, že potřebuji porážet Fisiho, abych týmu ukázal, jak jsem dobrý. Myslím, že tým už ví, co dokážu. Určitě necítím žádný extra tlak, že bych měl porážet Fisiho, abych si udržel místo. Samozřejmě je vždy hezké, když jste před svým týmovým kolegou, ale abych byl upřímný, v Silverstone to pro mě nebylo takové potěšení, skončit před ním. Nechceme dojíždět na sedmém a osmém místě za Ferrari, McLarenem a BMW - loni jsme byli mistři světa.
Ale doufáme, že do konce tohoto roku budeme moci BMW porazit. Jsme na správné cestě, a ve zbytku sezony můžeme být ještě lepší."
Heikki Kovalainen, 11. červenec 2007