Glosa Heikkiho Kovalainena - VC Číny
Po pátku nám bylo jasné, že o víkendu to bude mnohem těžší než v Japonsku, i kdyby trať zůstala suchá. Auto sice fungovalo výborně, ale přesto jsem z něj neměl úplně dobrý pocit. Věděli jsme, že týmy jako Red Bull nám budou šlapat na paty mnohem víc než v Japonsku. Ale už v pátek odpoledne jsme věděli, že neděle bude kvůli tajfunu, který se přesouval nad pobřeží, deštivá, takže jsme podle toho začali upravovat nastavení a úroveň přítlaku vozu.
Sobotní ráno proběhlo hladce, ale jakmile jsme vjeli do kvalifikace, bylo zřejmé, že to bude velmi, ale skutečně velmi těsné. Prodral jsem se prvním kolem, ale startovní pole bylo neuvěřitelně vyrovnané - jedenáct závodníků se vešlo do pouhých tří desetin vteřiny! Když jsem jezdil juniorskou formuli, měli jsme všichni stejné vozy, ale ani tam to nebylo tak našlapané. To jenom ukazuje, jak těžká je nyní ve formuli 1 konkurence!
Ve druhé kvalifikaci jsem první kolo neodjel nijak slavně a věděl jsem, že musím někde nahnat asi čtyři desetiny. Musel jsem jet přesně do každé zatáčky, ale při výjezdu na hlavní zpáteční rovinku jsem trochu vyjel z ideální stopy a ztratil nějakou tu setinku. Když se něco takového stane, máte dvě možnosti - buď jet na jistotu s vědomím, že to nebude stačit, anebo se na nic neohlížet a zariskovat a snažit se dostat mezi deset nej. Jak už jsem opakoval několikrát v téhle sezóně, jsem útočný typ pilota, takže jsem se rozhodl pro druhou možnost – a v 16. zatáčce jsem vyjel z trati. Takový je život, byla to moje chyba. Na startovním roštu to znamenalo 14. pozici; díky penalizaci Vettela jsem se nakonec posunul na třináctku.
Když jsem v neděli ráno vstával, cítil jsem se mnohem lépe než v Japonsku. Ve Fudži jsme doufali, že bude sucho – a pršelo! V Číně byly silnice mokré, když jsme tam dorazili. Poprchávalo a okolo jedné jsme čekali pořádný déšť. V očekávání dlouhého prvního úseku, v němž bychom mohli při dešti těžit pouze z jedné zastávky v boxech, jsme nádrže naplnili skoro po okraj.
Nakonec se závodilo na suché i mokré vozovce, a v takové situaci potřebujete trochu štěstí. Pokud se okamžik, kdy je nutné přezout z mokrých do suchých pneumatik, shoduje se zastávkou kvůli tankování, pak vypadáte prohnaně; pokud to ale nevyjde, jako se to stalo pilotům ze špice v neděli, musíte udělat nějaké kompromisy a zariskovat. My jsme byli v opačné situaci než oni - do boxů zajeli ještě než okruh oschl, protože v nádržích měli málo paliva, a my jsme museli zastavit ještě v době, než nám palivo došlo, což znamená, že v prvních kolech jsme jezdili s 30 kilogramy paliva navíc, které jsme nepotřebovali! Vůz se pak velmi těžce řídí a jeho přilnavost není moc dobrá, takže Fisi a já jsme ztratili spoustu cenného času. Ale znáte to – někdy to vyjde, někdy prostě ne.
Jiná rozhodnutí byla ale správná, přezuli jsme nasucho v pravý okamžik a dostal jsme se na 9. místo za Coultharda z Red Bull – ale před něj jsem se už nedostal. I když jsem byl rozladěný, že jsme nedosáhli na body, uvědomuji si, že za to hodně může moje chyba z kvalifikace. Všem jsem se omluvil a slíbil, že v Brazílii budeme lepší.
Nejhorší na tom je, že na suché dráze auto vypadalo skutečně velmi rychlé – Fisi zajel čtvrté nejrychlejší kolo závodu! Rychlost tam tedy byla, i když jsme ji zase nemohli ukázat. To je stará písnička, která nás provází posledních několik závodů. Doufám tedy, že se budeme moci ukázat v Brazílii, že pojedeme na normální suché dráze a potvrdíme, jak jsme se v posledních týdnech zlepšili. Bude to fyzicky velmi náročný, ale skvělý závod, kde se všechno soustředí na souboj o titul. Doufám, že v něm předvedeme výkon, jenž si také získá nějakou pozornost…
Nashledanou
Heikki
Zdroj: ING