Fisico o letošní a následující sezoně
Giancarlo, v šampionátu jste skončil čtvrtý, je to váš vůbec nejlepší výsledek, jste s tím spokojen?
"Co se týká týmu, ano, ale nikoliv, co se týká mě osobně. Na začátku je samozřejmostí, myslet na jezdecký titul, poté bych byl šťasný i za třetí místo, ale kombinace smůly, chyb a dalších problémů mi znemožnily i to. Tohle není výsledek, který jsem si dal za svůj cíl. Doufal jsem, že budu bojovat o titul, ale po pěti závodech jsem pochopil, že se bude opakovat sezona 2005, a že mou povinností bude přivézt domů body pro tým."
Kdy jste tedy svou sezonu odepsal?
"Ve Španělsku, když už měl Alonso přede mnou 30ti bodový náskok, a v Americe, kdy mi tým řekl, že naším prvotním cílem je zvítězit v obou šampionátech. A mé osobní ambice byly na pořadí až jako druhé. Je zbytečné teď naříkat, možná, že by se to celé vyvíjelo jinak, nebýt problémů s motorem v Bahrainu, kdybych třeba vyhrál, potom v Austrálii, kde motor nefungoval, jak bylo třeba, nebo v Imole, kde jsem se nemohl kvalifikovat v první desítce kvůli opravdu stupidní strategii. V těchto chvílích jsem věděl, že je konec."
V roce 2005 řekl Flavio Briatore, že se musíte naučit závodit pro top tým, a vaše výkonnost by měla být konstantní. Ale učit jste se musel i v roce 2006...
"To, co jsem se za poslední dva roky naučil, bude určitě užitečné v příští sezoně. Ale nemyslím si, že se stále budu učit závodit, když se mnou Renault prodloužil smlouvu. Když se prvních pár závodů sezony nevydaří, je pravděpodobné, že budete požádán, abyste závodil pro tým, a vaším hlavním úkolem bude přivést vůz domů. A to se mi také povedlo, v 18 Grand Prix. Body jsem přivezl vždycky, kromě těch závodů, kde jsem měl technické problémy, nebo udělal chybu."
Do Renaultu jste přišel jako jezdec, který vždy dokázal porazit svého týmového kolegu. Co se stalo s Alonsem? Podcenil jste situaci?
"Věděl jsem, že je Alonso velmi rychlý, ale neočekával jsem, že bude podávat tak vyrovnané výkony. Není to náhoda, že vyhrál dva tituly. Není, co dodat, byl prostě lepší. Ale nemyslím si, že bych byl až tak slabý, jak si můžete myslet při porovnání výsledků.
Pro rok 2007 mám podporu celého týmu, bude to trochu jiné, než dosud. Veškeré prostředky týmu budou soustředěny na můj vůz. Kovalainen je skvělý jezdec, ale myslím si, že tým bude očekávat trochu více od mého vozu, přinejmenším v prvních několika závodech sezony."
Na začátku roku 2006 jste byl přesvědčen, že je vůz konstruován tak, aby vyhovoval vašim potřebám, zatímco v roce 2005 byl postaven pro Alonsův jezdecký styl. Ale nakonec se nic nezměnilo.
"Mělo to tak být, ale den ode dne se vývoj vozu soustředil na potřeby Fernanda, což je pochopitelné, když uvážíte jeho výsledky. Alonso má úplně jiný jezdecký styl než já. Musel jsem se přizpůsobit a upravit svůj styl, ale nikdy jsem nemohl najít optimální vyvážení vozu a pneumatik. Alonsův styl je opravdu unikátní. V životě jsem viděl opravdu jenom pár takových, jako je on. Když vjíždí do zatáčky, točí kola úplně na maximum, tvrdě. Po závodě byly mnohem opotřebovanější, než moje. Nechci ho nijak kritizovat, je to jen fakt."
Co vyhovuje Alonsovi a co vám?
"Já osobně preferuji vůz s lepší ovladatelností, abych mohl jezdit čistě a bez přetáčivosti při vjezdu do zatáčky. V Renaultu byly mé kritické body vždy vjezdy do zatáček. Pro mě je mnohem těžší zabrzdit a potom udržet rychlost na výjezdu ze zatáčky. Mnohokrát jsem se díval na Alonsovu telemetrii a zkoušel se mu přizpůsobit. Zkoušel jsem to samé, sledoval jsem body, kde začíná brzdit a kde zatáčí, ale je těžké po tolika letech měnit svůj jezdecký styl tak výrazně."
V roce 2005 jste byl pod tlakem. Do vašeho kokpitu mohl usednout Montagny nebo Kovalainen.
"Nejsem ovlivněn tímto druhem tlaku. Mezi mnou a Briatorem je vše vpořádku. Když máme nějaký problém, promluvíme si o tom. S Renaultem jsem podepsal před začátkem léta, takže se ukázalo, že mi tým i navzdory výsledkům důvěřuje, a že se navzájem spoléháme jeden na druhého. Mohu říci, že o mé místo se zajímalo více jezdců..."
Briatore řekl: "Pokud Fisichella v roce 2007 omládne, mohl by být dalším uchazečem o titul." Jak můžete omládnout?
"To byl jen vtip, reagoval na slova Piqueta, který si myslel, že je mi 38 a že na konci roku 2007 odejdu. Flavio si z něho dělal jen legraci."
Kovalainen, Piquet... Jak se cítíte s těma dvěma za zády?
"Tak starý si zase nepřipadám. Kovalainen je správný, skvělý kluk, hodně rychlý, hodíme se k sobě. Piquet junior po dvou testech věří, že je hvězda, myslím, že by měl ještě najezdit nějaké ty kilometry, odvézt svou práci a zůstat při zemi. A jednou uvidíme, možná odejdu, možná bude lepší než já. Ale nemyslím si, že by teď jeho přítomnost mohla do týmu přinést více dynamiky.
Je jasné, že když budu během sezony dostávat dvě sekundy od Kovalainena, jsem já ten první, kdo by to měl pochopit, ale přesto si nemyslím, že se tak stane. Pro rok 2007 si věřím, cítím, že mě tým podporuje, což je pro mě velice důležité. Samozřejmě, nesmím být poražen Kovalainenem, takže bude důležité vykročit tím správným směrem."
V roce 2003 jste s Jordanem vyhrál v Brazílii, kde pršelo, protože jste byl téměř jediný, kdo nenaboural do zdi. Letos jste nedokončil závod, kde měl Renault nejvíce konkurenceschopný vůz...
"To je pravda, v Maďarsku jsem udělal chybu, a možná jsem ztratil vítězství. Byla to jediná velká chyba během sezony."
Do roku 2007 nastupujete jako týmová jednička, těší vás to?
"Bude to otevřený boj s Alonsem, Räikkönenem a Buttonem. Myslím, že patřím do té čtyřky, která bude bojovat o titul. Samozřejmě jsem si vědom toho, že to bude moje poslední šance získat titul a ukázat své kvality."